در مورد جهت داري علوم و نقش پيش زمينه هاي معرفتي در ارائه نظريات علمي، شما با كدام نظر موافقيد؟
 موثر در مقام گردآوري اطلاعات
 موثر در مقام گردآوري و داوري
 بدون تأثير

 
  رمانتيسم Romanticism       ديالكتيك استعلايي Dialectic Transcendental       نظريه تصويري THE PICTUER THEORY OF MEANING       جوهر substance       پست مدرنيسم       اسطوره Mythos       بافت گرايي contextualism       اروس Eros       حس دروني inner sense       پيش داوري Prejudice       پساساختارگرايي Post-structuralism       ساختارگرايي structuralism       آيت الله قاضي طباطبايي       آيت الله هاشمي رفسنجاني       ويليام اوكام William occam       شهيد آيت الله صدوقي       حزب استقلال       شهيد مصطفي خميني       انسان كامل Prefect Man       نوآگوستيني Augustinianism       سُدره (Sudrah (Sacred shirt       گناه مرگ ارزان gonah i marg arzan       هئورتات haurvatat       هميستكان hamestakan       كيومرث Kayūmart, Gayūmat, Gayōmart    
 
 
عنوان  :  جشن تکلیف
نگارنده :  رضی الدین سیدبن طاووس(رحمة الله علیه)
مخاطب :  پسر سید بن طاووس
زبان نامه اخلاقی : فارسی
نگارنده: رضی­الدین سیدبن طاووس(رحمة­الله­علیه)
مخاطب: پسر سید بن طاووس
موضوع: جشن تکلیف
 
  همانا انسان ضعيف قبل از تشرف به­تكليف در حال پستى است كه مزبله را ماند كه مجمع اوساخ و قذارات، و زيادى مو و ناخن و آب بينى و دهان است، و مباشر برطرف كردن عذره است از خود به­دست خود، و حمل‏كننده آن است هر جا كه برود.
  و چون خداوند (جل جلاله) وي را به­شرف معرفت خود مشرف نمايد، و اهليت و قابليت طاعت خود عنايتش فرمايد، و به آن چه از نعمت و مملكت خود به­وى بذل فرموده تمكنش دهد؛ مَثََل او تقريبا مثل عبدى را ماند كه بنده­ی بزرگترين پادشاهان است كه كمال قدرت بر جلب منافع و دفع مهالك دارد، و اين بنده مثل زباله‏كش بوده باشد كه شب و روز به­پاك كردن مزبله‏ها و طهارت خانه‏ها مشغول باشد، و با اين ذلت و مشقت مزدى هم به­دست نياورد؛
  در اين حال جود و سخای مولاى او چنين اقتضا نمايد كه او را از اين پستى و ذلت به­مقام عظمت و رياست برساند، پس كليد مملكت را به­دستش سپارد، و در دولت و سلطنت خود حاكم تام­الاختيار قرار دهد، و به­اين مملكت و رياست عاجل(=چند روزه) فانى هم اكتفا نكرده و رياست آجل(=بلند مدت) صافى از هر كدورتى كه داراى كمال طهارت، و از اين رذالت­ها خالى است نيز به­وى عنايت فرمايد.
  و اين بنده ذليل حقير را در دربار جلال خود حاضر نموده و به­ خلعت­هاى احسان خود مخلعش فرمايد، و فرمان اين دو مملكتى كه براى وى مقرر كرده است به­او عنايت نمايد، و آنچه زبان و بيان از شماره و وصف آن عاجز است به­او مرحمت فرمايد،
  و تمام اين اكرام‏ها قبل از آن بوده باشد كه از اين بنده، خدمت و طاعتى نسبت به­اين مولاى اعظم صادر شده باشد، علاوه بر اين­ها او را از آنچه از آن براى سلامتى خود ترسان است حفظش فرمايد، و وي را تربيت نموده و از اصلاب پدران و ارحام مادران منتقلش نموده، ...براى او مساكن و درياها و درختان و زراعت­ها كه مايه حيات او باشد، و خدمت‏گزارانى مسخر نموده ... و در آنچه در حيات و ممات براى قضاى خواسته‏هاى خود بدان محتاج است كمكش نمايند.
 پس از آن نور عقل را به­وى عنايت فرموده كه در ظلمت­هاى نادانى از آن نور گیرد، و رسولى براى او فرستاده كه به­سعادت­هاى دنيا و آخرت هدايتش نمايد، و اين پادشاه بزرگ خود به­حوائج تمام آنان كه اين بنده را خدمت نمايند قيام نموده مزدی تكليفش نفرموده است، ...و براى خطاهاى او باب توبه و استغفار را گشوده است،
  ...پس آنچه كه سزاوار چنين بنده است كه در روز باز کردن ديوان اين عنايات و سعادات، مسرت داشته باشد، و بر او واجب است كه نسبت به­مولاى خود در تمام ساعات، طاعت و شكر نعمت انجام دهد.
  اى فرزندم محمد! بايد به­قدر تفاوت سلاطين مجازى دنيا، با سلطان حقيقى دنيا و آخرت، به­قدر جود و كرم و الطاف او (جل جلاله) در مقام انجام وظيفه برآمده، و در خدمت و طاعت حضرتش كوشا بوده باشد.
  و سزاوار چنين است كه روز تشرف بشرف تكليف را از بزرگترين اعياد قرار دهد؛ زيرا كه آن اصل تمام اعياد است هم در دنيا و هم در آخرت.
  پس بايد تاريخ اين روز را حفظ نموده و وقت و ساعت تشرف به­تكليف را ضبط نمايد كه در هر سال در چنين روزى به­شكر واهب اعظم، و مدح و ثناى مالك ارحم­الراحمين، و مدح باب معظم او قيام نموده و به­وظيفه عبوديت و بندگى بپردازد، و به­اهل حاجت و بينوايان تصدق نمايد، چنان كه شايسته ساير ايام سرور و اعياد است.[1]
 
پیام­ها و نکته­ها:
 
1- بار یافتن به بارگاه پادشه خوبان وجد و سروری وصف ناپذیر دارد چه سالک برای آن لحظه شماری می­کند:
              گر بگوئی بنده من         تا عرش رود خنده من
 
2- افتخار رازگویی با معشوق، سالک را از غیر و آنچه اغیار دارند بی­نیاز می­سازد:
  بدان جشن هر که آمد فراز        شد از خواسته یک به یک بی نیاز[2]
 
3- تفکر از عواملی است که در هر منزلی سالک را یاور است و او را به راه­ها و دام­ها آگاه می­گرداند. چنان­که توجه به الطاف بی­منت الهی او را از ناامیدی و غفلت باز می­دارد.


[1] - منبع نامه: برنامه سعادت(ترجمه کشف المحجه لثمرة المهجه)؛ سيد محمد باقر شهيدى گلپايگانى‏، تهران، مرتضوي، چاپ اول‏، صص290-294 ( با تلخیص)
[2] - ابوالقاسم فردوسی
 
 
 

 
 
 
1393/08/09
 
 كنگره بين المللي علوم انساني اسلامي
 دانشگاه علامه طباطبايي
 پايگاه اطلاع رساني پژوهشكده
 دانشگاه شيخ بهايي
 دانشگاه اصفهان
 دانشگاه تربيت مدرس
 دانشكده علوم حديث
 دانشگاه تبريز
 دانشگاه باقرالعلوم(ع)
 دانشگاه گلستان
 دانشگاه تربيت معلم سبزوار
 سايت واعظون
 پايگاه فرهيختگان تمدن شيعي
 
کتابخانه هادی
 
 فرهنگ نامه تاريخ زندگاني پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله و سلم)
بسم الله الرحمن الرحيم فرهنگ‎نامه‎ي تاريخ زندگاني پيامبر اعظم(ص) منشر شد در راستاي ...
 
 
 
 
Email:pajoohe_b@yahoo.com صفحه اصلی |  اخبار |  مصاحبه |  پند و اندرز |  نامه های اخلاقی |  مقالات پژوهشکده |  مقالات نشریات |  پژوهشها |  دوره های آموزشی |  فرهنگ علوم اسلامی و انسانی |  پرسش و پاسخ |  چند رسانه ای |  Powered By vwideas