دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اگر امامت از اصول است، چرا قرآن در این مورد سخن نگفته است؟

No image
اگر امامت از اصول است، چرا قرآن در این مورد سخن نگفته است؟

پرسش:

اگر امامت از اصول است، چرا قرآن در این مورد سخن نگفته است؟

پاسخ:

در این که مدیریت جامعه پس از پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله) به شخصیت والایی نیازمند است، جای گفتگو نیست و خرد هر انسان منصفی بر این اصل داوری می کند. اتفاقا قرآن – بر خلاف نظر پرسشگر – رهبری امت ( امامت ) را به صورت کلی مطرح می کند. برای نمونه آیه ولایت را مورد بررسی قرار می دهیم: « اٍنمّا ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون » « ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده اند؛ همان کسانی که نماز بر پا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند. » شأن نزول آیه را بسیاری از مفسران اهل حدیث چنین نقل کرده اند: « سائلی وارد مسجد شد و در خواست کمک کرد. کسی به او چیزی نداد، امام علی ( علیه السلام) در حالی که در رکوع بود، با انگشت خود که انگشتری در آن بود به فقیر اشاره کرد که انگشتر را از دست او در آورد و رفع احتیاج نماید. او نیز جلو آمد و انگشتر را از دست امام در آورد و دنبال کار خود رفت. » در این هنگام خبر به پیامبر( صلی الله علیه و آله) رسید وی از خدا چنین در خواست نمود:« پروردگارا! همان طور که برای موسی از خواندانش وزیری معین نمودی، برای من نیز از اهل بیتم وزیری معین فرما » در این لحظه فرشته وحی فرود آمد و آیه یاد شده را برای پیامبر خواند. این شأن نزول را علاوه بر علمای شیعه، 66 تن از محدثان و متکلمان بزرگ اهل سنت با مختصر تفاوتی در کتاب های خود آورده اند. مرکز پاسخگو: آیت الله شیخ جعفر سبحانی ؛ گزیده راهنمای حقیقت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS